Menu Luk

Fra udvikling til salg af et produkt

Du har fået udviklet et produkt. Nu står du over for at skulle sælge det. Hvordan griber du det an? Denne artikel berører, hvilke elementer der findes i processen fra at have udviklet et produkt, der er klar til at komme på markedet, til at kunne sælge det. Der er nemlig et par skidt, der skal tages, fra du står med det færdige produkt i hånden og til det første salg sker.

 

Emballage og afsender

Det første spørgsmål, du må stille dig selv, er: Hvordan skal dit produkt præsenteres? Emballagen til dit produkt spiller en afgørende rolle for, hvordan dit produkt fremstår. Det gælder både, hvilket materiale emballagen består af samt designet herpå. Det er også vigtigt, at produktet signalerer, hvilken virksomhed der står bag produktet. Dette kan gøres på flere måder, eksempelvis ved at få trykt dit logo direkte på emballagen, eller ved at købe klistermærker med logo. Klistermærker med logo kan desuden anvendes til mange andre formål.

 

Afsætningskanal

”Hvor vil du afsætte dine produkter?” er et andet vigtigt spørgsmål, der trænger sig på, for det spiller naturligvis en rolle, hvor du vælger at sælge dit produkt. Kig gerne på, hvad andre inden for samme branche gør – måske du kan tage ved lære af andres erfaringer? Det er essentielt, at du sælger dit produkt via kanaler, hvor målgruppen er. Derfor kan det være klogt at træde et skridt tilbage og spørge sig selv, hvem målgruppen er, og hvor de befinder sig. Dette kan være med til at give dig svar på, hvor du skal sælge dine produkter.

 

Markedsføring

Dit produkt sælger ikke sig selv. Så når først du har valgt en eller flere afsætningskanaler, er det tid til at kigge nærmere på markedsføring. Ligesom der findes flere afsætningskanaler, finder der også mange marketing-kanaler. Igen drejer det sig om at lægge fokus der, hvor potentielle købere forventes at være. Det kan være, at du skal gøre brug af de mere traditionelle kanaler, som eksempelvis kan være en annonce i en avis, et magasin, et radiospot eller lignende. Et godt bud kan også være, at du skal kaste dig over de nyere digitale medier, hvor mange i dag har succes med at skabe værdifuld markedsføring.