I den moderne verden er det stort set umuligt at drive en virksomhed, hvis du ikke har styr på den digitale verden. Alle virksomheder bør have en selvstændig hjemmeside, der viser produkter, ydelser og portofolio frem, og hvis du ikke er til stede i det digitale univers, går du glip af mange potentielle kunder.
Det er dog ikke helt simpelt at drive sin egen hjemmeside og stige til tops i søgemaskinerne. Du skal have styr på flere forskellige elementer, hvor særligt SEO spiller en stor rolle. SEO dækker over mange aspekter, men du kan komme godt fra start, hvis du har styr på noget af det simpleste – men mest oversete – ved en hjemmeside: hastigheden.
Hvad menes der med “hastighed”?
Der kan være stor forskel på, hvor hurtig en hjemmeside er til at loade og blive klar til brug. Der kan være flere årsager til, hvorfor hastigheden føles forskellig fra hjemmeside til hjemmeside eller fra computer til computer. I nogle tilfælde skyldes det helt simpelt, at internetforbindelsen er langsom, eller at computeren er gammel og slidt.
I mange andre tilfælde skyldes det, at selve hjemmesiden er langsom, fordi der enten er fejl i kodningen, eller fordi der er for mange elementer på hjemmesiden. Hvis hjemmesiden er fyldt med billeder, videoer, filer og popups, der alle fylder mange MB, kan det påvirke, hvor hurtig hjemmesiden fungerer – og det påvirker også i sidste ende, om hjemmesiden bliver et hit eller ej.
Mennesker og Google hader at vente
Du ved sikkert godt, hvor irriterende det kan være at skulle vente på noget. Dén følelse har alle mennesker, og irritationen kan også være stor, hvis de skal vente lang tid på, at en hjemmeside bliver klar. Mange besøgende vil droppe din hjemmeside, hvis den loader for langsomt, og hvad endnu værre er; Google vil også droppe din hjemmeside.
Det er katastrofalt, da Google har afgørende indflydelse på, om din hjemmeside skal være i toppen eller bunden af søgemaskinen. Jo højere oppe din hjemmeside er at finde i verdens største søgemaskine, desto større succes vil du få, og hvis Google mener, at din hjemmeside er for langsom, vil du have svært ved at blive fundet af potentielle kunder.
Gør din hjemmeside hurtig
Du skal derfor altid sikre dig, at du har en hurtig hjemmeside. Den nemmeste løsning er at betale en anden virksomhed for at udføre hastighedsoptimering på din hjemmeside. Der findes mange gode danske virksomheder, som specialiserer sig i SEO og kodning, og de forstår sig på, hvordan man reducerer sidens HTML, CSS og billeder samt den tid det tager af generere filerne og downloade dem.