Menu Luk

Starter du en ny virksomhed? Få styr på varemærke

Der er mange ting at holde styr på, når man starter en ny virksomhed. En af de ting du skal have styr på er for eksempel dit varemærke. Der kan være mange gode grunde til at få styr på det, og her kan du læse mere om hvad det er og hvordan du får styr på dit varemærke, så du ikke risikerer, at rettighederne på en lignende vare hos en af dine konkurrenter pludselig tilfalder en anden.

Hvad er et varemærke?

Et varemærke er det, du brander din virksomhed på. Det kan for eksempel være et slogan, et logo eller et firmanavn. Et varemærke kan også sagtens bestå af et stykke lyd, en jingle eksempelvis. Et varemærke kan udformes på mange måder. Et varemærke er noget, virksomheder bruger for at fange forbrugernes opmærksomhed.

Hvad bruger man et varemærke til?

Et varemærke bruges til markedsføring. Kunderne kan kende dit firma på dit varemærke, og på den måde gør man sig bemærket blandt konkurrenterne. Det er vigtigt for markedsføringen, at der er noget, man kan knytte til dit brand, og her bliver varemærket vigtigt.

Ser kunderne dit logo på hjemmesiden eller hører din reklamejingle, når de ser en reklame på Facebook, forbinder de det med det samme med dit brand, og det kan være en stor fordel for dig. På den måde kan det være lettere at få sit budskab ud om sine varer og sit koncept, og på den måde bliver det lettere i processen om at sælge flere varer. Synlighed er vigtig for en virksomhed, og netop der hjælper varemærket dig.

Derfor er det vigtigt at registrere dit varemærke

Der opstår ofte sager om krænkelse af varemærker. I sådan et tilfælde er det vigtigt, at dit varemærke er registreret, så du er bedre beskyttet mod at konkurrenter misbruger dit varemærke. Ved at registrere dit varemærke, er det udelukkende dig, der har rettighed til at bruge det, hvilket altid er en fordel, hvis du skulle være uheldig at dele branche med en høg af en konkurrent.

Det er patent- og Varemærkestyrelsen der behandler sager om krænkelse af varemærker, og her ser man på om varemærker er lette skelne fra andre varemærker. Har du dokumentation på dit varemærke, vil du altid være stærkere stillet i disse sager, hvis du skulle være så uheldig at have brug for at gøre brug af en sådan anmeldelse eller selv blive udsat for én.

At registrere sit varemærke er selvfølgelig ingen garanti for at løse alle problemer der måtte opstå i forhold til konkurrenter i branchen, men du er væsentligt bedre stillet, end hvis du ikke registrerer dit varemærke.

Rådfør dig med fagfolk

Det kan være svært at vide, hvordan man skal gøre, og nogle gange er man i tvivl, om det kan betale sig at bruge penge på en varemærkeregistrering. Hvis du gerne vil have råd omkring varemærkeregistrering er det en god idé at rådføre sig med fagfolk, inden du kaster dig ud i noget. Flere steder tilbyder de en gratis forundersøgelse, som kan være en god start.